Semidiesel
Före fordonsvågen
På farfars tid hade man ingen fordonsvåg, vilket gjorde allting betydligt svårare för de som skulle arrangera tävlingar i olika former av motorsport. De vågar som fanns på tändkulans tid var utvecklade för att väga boskap på. Därför kunde man väga lättare motorcyklar, men sedan tog det stopp. Dessutom var vågarna helt mekaniska och därmed inte helt tillförlitliga. Man kunde därför aldrig vara säker på att fordon som låg precis på gränsen egentligen inte låg lite över den.
Så vad gjorde man då?
Bristen på vågar som klarade vikter på ett ton och mer gjorde att min fick ta till andra tekniker. Domarna fick ofta uppskatta vikten på de tävlande fordonen, och om något fordon var märkbart större än de andra kunde det bli diskvalificerat, även om det kanske egentligen var byggt med lättare material än de andra.
Ett annat sätt var att dra alla fordon, antingen med en traktor eller med hästar. Om något av de deltagande ekipagen var mer svårdraget än de andra antogs detta bero på att det var tyngre. En del kompenserade sina bedömningar med att titta på däck och försöka räkna ut friktionen mot marken, men det var oftast lättare sagt än gjort.
Men att man inte hade fordonsvågar betydde inte att man helt saknade vågar. Ibland plockade man ut de viktigaste delarna ut bilarna och vägde dem separat på boskapsvågar. Detta fördröjde starten, men gjorde att man var säker på att ingen bil vägde mer än vad som var tillåtet.
Bild: Wikimedia Commons
Fordon & bränsle
- Använd rätt däck på bilen
- Vikten av bra truckunderhåll
- Framtiden med självkörande bilar är här
- Nyheter i bilvärlden
- Då, nu och framtid
- Den svarta miljöbilen
- Bästa försäkringen för äldre fordon
- Före fordonsvågen
- De farliga restprodukterna
- Säkerhet i garaget
Motorer & verkstad
- Därför är det bra att ha ett elverk
- Dieselmotor i miniatyr
- Mekanisk verkstad
- Från tändkula till Angel eyes
- Från tändkula till modern motor